Copyright © 2012 - 2017 - Stichting Werkverband Friese Rassen - Alle Rechten voorbehouden
Werkverband Friese Rassen
PDF Afdrukken E-mailadres

Behoud van het levend erfgoed in de Friese (landbouw-) geschiedenis.

Als Wurkferban Fryske rassen (Werkverband Friese rassen) streven we naar behoud en toepassing van Friese (landbouw) rassen. Onder Friese rassen verstaan we dier- en plantenrassen die hun oorsprong in Friesland hebben of traditioneel grote verbondenheid hebben met de provincie.

Levend erfgoed, 'vergeten groenten, fruit- en dierrassen' uit deze regio, die de moeite waard zijn om te behouden voor de toekomst. Belangrijk vanuit cultuur-historisch oogpunt en omdat we de eigenschappen van deze rassen mogelijk in de toekomst nog hard nodig zullen hebben! Want biodiversiteit is niet alleen een zaak van wilde natuur. Lees hierover verder in artikel Agro-biodiversiteit in Rubriek Nijsgjirrich

Naast beschrijven en zorgen voor behoud, vermeerderen en andere praktische toepassingen, zien we voorlichting als belangrijke taak.

De in 2011 uitgegeven brochures Fries Levend Erfgoed, bieden een overzicht van de met Friesland verbonden rassen. De eerste van deze reeks, de Friese Dierrassen, kwam in nauwe samenwerking met deStichting Zeldame Huisdieren in Lelystad tot stand.

U kunt de de brochuresƒ ƒƒƒƒDe Friese Dierrassen, De Friese Nutsplanten en Het Friese Fruit inzien via de brochurepagina of bestellen ( Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. )

Onder het kopje Links voor Friese rassen vindt u links naar de websites van specifieke dierrassen en andere organisaties die zich inzetten voor behoud van Friese rassen.

Vrijwilliger gevraagd

Wie is bereid te helpen bij het op peil houden van de zakjes zaad die in 2018 op diverse plekken in Fryslan worden aangeboden? Autokosten worden vergoed. U kunt zich aanmelden via info@werkverband-frieserassen.nl of op tel. 0512-371509.

Ondernemende liefhebbers en liefhebbende ondernemers gezocht!

Het werkverband is op zoek naar mensen, die hobbymatig of professioneel bij willen dragen aan het in stand houden de Friese rassen. Kweken, opfokken vermarkten of gewoon genieten van en met oude rassen? Op uw boerderij, in uw volkstuin of historisch landgoed - heeft u ideeen of wilt u meer weten? Neem contact op via onze contact pagina, we denken graag met u mee!

Ook zijn we op zoek naar mensen met kennis van en/of ervaring met plantenteelt, verwerking, vermarkten enz. om mee te denken over een projectplan voor Friese Nutsplanten. We horen graag van u!

heg

Het Werkverband Friese Rassen bestaat uit:

Douwe Kiestra, Arjen van der Schaaf, Johannes Spyksma, Anny van der Velde, Joris Vietor, Pat Zijlstra en Jelte Albada.

Voor contact met het Werkverband Friese Rassen gebruikt u onze contact pagina.